Τρίτη, 7 Σεπτεμβρίου 2010

Ποδήλατα στην Αθήνα, υπάρχουν, τα είδα κι εγώ!


1) Ποδηλατοπορεία στην Αθηνα το 2009


2) Ποδηλατοπορεία στην Αθηνα το 2010 (6000 ποδηλατες)

Τα ποδήλατα στους δρόμους της Αθήνας γίνονται όλο και περισσότερα, λίγο η άθληση, λιγο η κρίση, λίγο η μούρλα οδηγει κάθε μέρα όλο και περισσότερους ανθρώπους να βγουν στην άσφαλτο για να κάνουν πετάλι. Η πόλη μπορεί να γίνει πιο ανθρώπινη, πιο βιώσιμη και το ποδήλατο μπορεί να βοηθήσει. Μια πρώτη σημαντική κίνηση είναι η δημιουργία ενός σωστού δικτύου ποδηλατοδρόμων που θα απλώνεται σε όλη την Αθήνα και θα εκμεταλλεύεται και τα Μεσα Μαζικής Συγκοινωνίας.

Σε αυτό το σημείο ερχονται οι εθισμένοι της βενζινοκίνησης να πουν:

Εδώ δεν εχουμε χώρο για τα αυτοκίνητα! Θα κάνουμε χώρο για ποδηλατοδρομους?

Οκ, μίστερ... Τώρα θα μιλήσω ως αλεπούδα, τέρμα οι γλυκες.

Η Αθήνα φτιάχτηκε με υποδομές (λεμε τώρα) για να κυκλοφορούν στους δρόμους της 500.000 αυτοκίνητα, σήμερα ο αριθμός των αυτοκινήτων είναι πολύ μεγαλύτερος από 2.000.000. Αν σκεφτεί κανείς ότι στην Αθηνα αναλογούν 49 αυτοκίνητα σε 100 κατοίκους το νουμερο παει στα 2,5 εκ αλλα βγαλε ένα εκατομμυριο μετανάστες που δεν εχουν ακομα όχημα και εισαι μέσα. Ενημερωτικά θα πω πως στην υπόλοιπη Ελλάδα η αναλογία αυτοκίνητων προς κατοίκους είναι 33/100. Να δειτε θα φταιει που η επαρχία εχει πολύ καλύτερο συστημα Μετρό, Ηλεκτρικού, Τραμ, Τρολευ και Προαστιακού από την Αθήνα ή μηπως όχι? ΟΧΙ στην επαρχία, αγαπητέ μου, έχουν μονο λεωφορεία (και προσπαθουν για Μετρό στην Θεσσαλονίκη). Αρα η Αθήνα έχει και περισσοτερα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αλλά και μεγαλύτερη αναλογία αυτοκινήτων. Γιατιιιι? Γιατι ειμαστε ολοι πρωτευουσιάνοι. Ja! Ich bin ein protevousianos, ντας ιστ βάη ιχ χάμπε κολλήσει τόση ώρα και εχω απομνημονευσει την πινακίδα του μπροστινού μου, θα σε θυμάμαι για πάντα ΖΖΥ 4342


Ναι! Αλλα εδώ δεν μπορουμε να βρουμε για να παρκάρουμε, σιγα μην παραχωρήσουμε και μια λωρίδα για να κάνεις εσυ το κέφι σου.

Την επόμενη φορά που θα βγειτε εξω με το αμάξι και θα εχετε κολλήσει στην κίνηση, κοιτάξτε τα αμάξια γύρω σας. Κάθε αυτοκίνητο έχει έναν μόνο επιβάτη, τον οδηγό, αυτόν που βρίζει την κίνηση, βριζει τους αλλους και θεωρεί ότι δεν υπάρχει χώρος στον δρόμο για τα ποδήλατα. Για να περάσει η ώρα μετρησε πόσα αυτοκίνητα στα 100 εχουν παραπάνω από έναν επιβατη. Τότε ίσως καταλάβεις ότι είναι πιο πιθανό ότι με το αυτοκίνητο κανεις το κέφι σου και το κομμάτι σου ενώ με το ποδήλατο μπορείς να κάνεις και κάτι για τους άλλους.

Και τι θες να κάνω που είμαι μόνος, αφού μόνο εγώ δουλευω στην εταιρία από το σπίτι μου!

Κοιτα, θα σου πρότεινα το carpooling αλλα αυτό είναι πολύ δυτικότροπο για την ιδιοσυγκρασία σου. Αντι για αυτό θα μπορούσες λέμε πχ μια στο τόσο εστω να παίρνεις τα ΜΜΜ που σε πληροφορώ είναι μια χαρά.

Σιγα μην πάρω λεωφορεία και τρόλευ. Αυτά αργούν!

Αν αργούν είναι γιατι εσυ και μόνο απασχολείς 8 τετραγωνικά μετρα δρόμου, για να μεταφέρεις τον ενός τετραγωνικου μέτρου κώλο σου. Πάντως είσαι απλά υπερβολικός ή έχεις πολλά χρόνια να μπεις σε λεωφορείο. Οι συγκοινωνίες είναι συχνές και πιάνουν μεγάλη ακτίνα και τα τρόλευ είναι καινούργια και κλιματιζόμενα.

Είναι παντως κοινωνιολογικά πολύ ενδιαφέρον και συνάμα κωμικοτραγικό ποια είναι η εθνική συνθεση των επιβατών ΜΜΜ και ΙΧ. Στα λεωφορεία ή τρόλεϊ στην Πατησίων βλεπεις μαύρους, αλβανίδες 2ης γενιάς, πακιστανους και κανα δυο γριες ελληνιδες 95 χρονων που δεν εχουν αυτοκίνητο. Την ιδια στιγμη κατω στο δρόμο είναι μπλοκαρισμένοι στα αυτοκίνητα τους, ενας-ενας, οι ελληνες που βρίζουν την τύχη τους, το κρατος που δεν υπάρχει και τον αλλον ελληνα που πήγε και χώθηκε μπροστά τους.

Πού πας ρε μαλάκα? Πού πάς!!?.

Μια πολη με υποδομή 500.000 αυτοκινήτων που εχει 2.000.000 αυτοκίνητα έχει παραπάνω αυτοκίνητα, όχι παραπάνω ποδήλατα. Το ποδήλατο και οι ποδηλατόδρομοι είναι η λύση, τα αυτοκίνητα είναι το πρόβλημα. Λιγότερα αμάξια, περισσοτερα ποδήλατα, καλύτερη ζωή.

Μεχρι την οικονομική κρίση, η οποία είναι η αλήθεια έριξε κάπως τις πωλήσεις των αυτοκινήτων παρατηρήθηκε το εξής παράδοξο: O ρυθμός αύξησης των αυτοκινήτων ήταν 6,5% ενώ ο ρυθμός αύξησης των ίδιων των ελλήνων (γεννήσεις) ήταν 0,46%

-Συγχαρητήρια! Αποκτήσατε ένα καινούργιο αμαξάκι, αχ! Είναι φτυστό εσείς! μπορείτε να το πάρετε στο σπίτι σας

-Δεν εχω πάρκινγκ

-Τα πρώτα χρόνια θα είναι δύσκολα, θα κοιμάστε λίγες ώρες γιατί θα ψάχνετε για πάρκινγκ ολο το βράδυ. Μετά για να καταφέρετε να αναπληρώσετε τον υπνο θα το αφηνετε παρκαρισμένο και δεν θα το κουνάτε με τίποτα

Τώρα το πήρα το γαμίδι και το πληρώνω ακόμα, με εχει γονατίσει και η βενζίνη. Ασε που εχω και την ασφάλεια και τα τέλη…

Ε, παρε ένα ποδήλατο και αντικατέστησε κάποιες από τις διαδρομές σου

Τα ποδήλατα πηγαίνουν αργά.

Μέχρι το 2012, συμφωνα με μελέτες, εξαιτίας της κυκλοφοριακής ασφυξίας, η μεση ωριαία ταχυτητα των αυτοκινήτων μεσα στην πολη θα είναι ίση με αυτην των πεζών, δηλαδή 5χλμ/ωρα. Τα ποδήλατα πηγαίνουν πολύ πιο γρήγορα από αυτό. Εν τω μεταξύ μπορείτε να δειτε τί εγινε με το πείραμα ταχύτητας με ποδήλατα, επιβάτες ΜΜΜ και αυτοκίνητα, στη Θεσσαλονίκη >>>

Και θα πηγαίνω ιδρωμένος στη δουλειά?

Πάρε ένα δευτερο μπλουζάκι, αυτό κάνω εγώ. Αν κάνεις και ντουζ το πρωί θα εισαι μια χαρά (και μεταξύ μας, πλύσου, με ποδήλατο ή χωρίς, κακό δεν κάνει). Πάντως όσο και να βρωμάς δεν θα προκαλείς λευχαιμία όπως το βενζόλιο που εκλύεται από τους 400.000 ληγμένους καταλύτες που κυκλοφορούν καθημερινά στην Αθηνα

Και που μπορώ να βρω ένα καλό ποδήλατο?

Αυτό είναι μια καλή ερώτηση. Καλό ποδήλατο είναι το κατάλληλο ποδήλατο για τις αναγκες που εχει ο κάθε ποδηλάτης. Δεν ειμαι η πλεον ειδική για να σε συμβουλεψω αλλα μπορείς να μπεις στους ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ, να ανοιξεις ένα θεμα δινοντας πληροφορίες για το τι εχεις στο μυαλό σου και να εισαι βέβαιος πως θα βρεθεί κάποιος εκεί για να σε βοηθήσει. Πάντως με αυτήν την ευκαιρία να πω πώς το ελληνικό κράτος τον παίζει εκτελώντας γραφειοκρατικές πιρουέτες ενώ θα μπορούσε να δώσει εύκολα λύσεις. Ενώ λοιπόν υπάρχουν μεγαλες διευκολύνσεις στο να αγοράσει κάποιος ένα υβριδικό αυτοκίνητο, ο ΦΠΑ στα ποδήλατα παραμένει στην κατηγορία ειδη πολυτελείας (άλλο ένα ειδος πολυτελειας είναι και το βιβλίο, αλλα αυτό είναι μια άλλη ιστορία). Θα μπορούσε λοιπον πολύ απλά να δοθεί άλλο ένα κινητρο στο να αφησει ο κόσμος τα αυτοκίνητα του, αν το ΦΠΑ για τα ποδήλατα επεφτε στο 4,5% Αλλά αυτά είναι για εξωγήινους.

Διαβάστε τι απάντησε το Υπουργείο σε σχετική πρόταση για φοροελάφρυνση στην τιμή των ποδηλάτων. 1η απάντηση, 2η απάντηση (Περίληψη απαντήσεων - ρηντ μπιτγουην δε λαηνς: Eμεις τα κινητρα για τα υβριδικά τα δώσαμε γιατι ηταν κοινοτική οδηγία, αλλιώς δεν θα τα δίναμε ουτε αυτα, επίσης κοιτάξαμε τον κατάλογο και δεν ηταν μεσα τα ποδήλατα, απορούμε πώς σε αλλα κράτη το κάνουν αυτό, αν το κάναμε θα ηταν κοινοτική παράβαση και οπως ξερει καθε ελληνας και ολη η Ευρώπη εμείς δεν κανουμέ ποτέ κοινοτικές παραβάσεις, ποτέ! ποτέ! Για ποιαν με πέρασες?!!)

Εφυγε ο βενζινοκίνητος? Τοση ωρα δεν πετάχτηκε να πει τίποτα.

Συνεχίζω…

Εκτός από τους ποδηλατοδρόμους και την φοροελάφρυνση καλό θα ήταν να αλλάξει και λίγο ο ΚΟΚ που αγνοεί επιδεκτικά τους ποδηλάτες, περισσότερο από όσο τους αγνοούν οι οδηγοι αυτοκινήτων και μηχανών.

Προτάσεις για αλλαγες και προσθήκες στον ΚΟΚ θα δειτε εδώ

06
3) Επιτρέπεται η είσοδος στο τελευταίο βαγόνι των συρμών του ΗΣΑΠ

Για να ειμαστε ρεαλιστές και να μπορέσει το ποδήλατο να γίνει ένα πραγματικό μεσο μεταφοράς σε μια τοσο χαωδη πόλη όπως η Αθήνα θα πρέπει να χρησιμοποιείται και σαν συνδυαστική μετακίνηση, δηλαδή σε συνεργασία με τα ΜΜΜ. Ηδη από την πρωτη μερα λειτουργιας του, το Τραμ, που θελει να περάσει ένα ‘πράσινο’ προφίλ, δέχθηκε ποδήλατα στους συρμούς του. Παράλληλα ο ηλεκτρικός επιτρέπει πλέον όλες τις ώρες την εισοδο στα ποδήλατα. Ιδανικό κατ’εμε θα ήταν τουλάχιστον για όσο καιρό διαρκούν οι εργασίες αλλαγης γραμμών να επαναφέρουν την σκευοφόρο στο τέλος του συρμου. Θα μπορουσε να πάρει περισσοτερους ορθίους και περισσότερα ποδήλατα. Μια ρύθμιση που θα μπορούσε να κάνει τον κόσμο να προτιμήσει το ποδήλατο θα ήταν να επιτραπεί η εισοδός των ποδηλάτων στο Μετρο. Μέχρι αυτή την στιγμη η εταιρεία ισχυριζεται ότι τα ποδηλατα θα λερώνουν και ότι δεν μπορούν να κατεβουν τόσο χαμηλά μεχρι τις πλατφόρμες και τριχες κατσαρές. Παράλληλα γίνονται προσπάθειες να επιτραπούν τα ποδήλατα και στα αλλα μέσα κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες βέβαια.

Για παράδειγμα στον ΟΣΕ τα ποδήλατα δεν επιτρέπονται σαν οχηματα, παρόλο που επιτρέπονται τα αμάξια και οι μηχανές(!) Για να μεταφερετε το ποδηλατο σας πχ Αθηνα - Θεσσαλονίκη θα πρεπει να το εχετε λύσει, να το εχετε βαλει σε χαρτόκουτο ετσι ωστε να μην φαινεται οτι ειναι ποδήλατο και μονο ετσι θα επιτραπεί η εισοδός του στη σκευοφόρο. Λες και κουβαλάς οπλοπολυβόλο που θες να το περάσεις παράνομα.
Σε αυτην την παράνοια αντισταθήκαν ποδηλάτες απο τη Θεσσαλονίκη και απαίτησαν να γινει αλλαγη του κανονισμού. Μια μικρη μαχη κερδήθηκε αφου πλέον τα ποδηλατα μπορουν να επιβιβαστούν στην γραμμη
Θεσσαλονικη - Λαρισα - Θεσσαλονίκη. Αντε, καλη λευτεριά και στην Αθηνα!


Υστερόγραφο (πολιτικής χροιάς)

Και τωρα που είπα καλή λευτεριά... Αν η θεά Αθηνά φωτίσει Γιάννη μου, τους Αθηναίους και ΔΕΝ ξαναβγει ο Κακλαμάνης ελπίζω ο νέος δήμαρχος να κάνει κάτι καλύτερο για αυτήν την πόλη ή εστω να μην προσπαθησει να την καταστρέψει κι αλλο. Θέλω να ονειρευτώ μεχρι και bikesharing προγράμματα οπως αυτα που λειτουργούν σε δεκάδες πολεις της Ευρώπης, περισσότερες πεζοδρομήσεις, περισσότερο πράσινο, λιγότερο καπώ, περισσότερους ανθρώπους, ομορφα χαμόγελα, παιδιά στις πλατείες, παρέες στα σκαλιά, ξέρεις... μια όμορφη πολη, ανθρώπινη


4) Bikesharing ποδήλατα στο Δουβλίνο


5) Στο Δουβλίνο το ποδήλατο είναι μέρος της ζωής των κατοίκων


6) Ποδηλατοταξί (Δουβλίνο)


7) Μερικές εκατοντάδες ποδήλατα παρκαρισμένα εξω απο τον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό στη Χάγη. Σκεφτείτε πόσο χώρο για πάρκινγκ θα χρειαζόταν το μέρος αν ολοι αυτοί οι ανθρωποι πηγαίναν στο σταθμό με το αυτοκίνητο.


8) Παρκινγκ ποδηλάτων στον σιδηροδρομικό σταθμό της Ουτρέχτης


Ολες οι φωτογραφίες (εκτός απο την 1 και την 3) είναι μια ευγενική προσφορά της Maria-Io.com

10 σχόλια:

Όφιος είπε...

alepouda,

Πληζ, επικοινώνησε μαζί μου στο
nikosatta@gmail.com
γιατί λέμε να τυπώσουμε τα κείμενα από τους podilates και έχεις ένα πολύ ωραίο, που θάθελα να το βάλουμε.

generation _xx _terrorist είπε...

αλεπουδα αγαπη μου :):):)

Aiolos είπε...

Καταπληκτική προσέγγιση. Λίγα, απλά λόγια και σταράτα. Συγχαρητήρια.

the filer είπε...

Θεϊκό όπως πάντα!!!!

Ανώνυμος είπε...

τσάο αλεπουδάκο
αν βγει ο ακατονόμαστος θα το κλείσω το κομμωτήριο
γν

Me:Moir είπε...

Εξαιρετικό κείμενο :)

Spastos Petalakis είπε...

Μπράβο Αλεπούδα!! Είσαι πραγματικά αλεπού, γιατί απαντάς έξυπνα στα διάφορα κλισέ που ακούμε συνέχεια εμείς οι ποδηλάτες της πόλης! Επίσης ο κ. Κακλαμάνης, δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα, οπότε ξέρετε ότι απλά ΔΕΝ πρέπει να ξαναβγεί (και να ήταν αυτός ο μόνος λόγος?) Στην προεκλογική του εκστρατεία, πριν 4 χρόνια, αν σας στείλω τι έλεγε θα γελάτε μέχρι αύριο. Φιλιά..

Zoi είπε...

to keimeno ektos apo enhmerwtiko htan kai asteio.. polla polla like alepouda!!

Ανώνυμος είπε...

Aπίστευτο κειμενάκι,μπράβο!
cascabel

xpan είπε...

εξαιρετικό άρθρο, αλεπούδα. Χαίρομαι που πλέον το ποδήλατο αποκτά όλο και περισσότερα επιχειρήματα υπέρ της χρήσης του. Ήμουν και εγώ ενας αυτοκινητιστής και πλέον ποδηλάτης.

Ορίστε και οι δική μου οπτική πάνω στο θέμα: Γιατί το ποδήλατο είναι ο μόνος τρόπος να γίνουμε μια καλύτερη χώρα